Konsep Pendidikan Modern dalam Perspektif Al-Qur’an

Authors

  • Heru Suparman Pascasarjana Universitas Indraprasta PGRI Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37542/iq.v1i01.6

Keywords:

Educational Concepts, Modern Education, Qur'anic Perspective

Abstract

The research findings state that the views or reviews of the Koran regarding Modern Education are basically in accordance with Islamic teachings, especially the Koran which is the source of Islamic law. Other interesting findings in research on Modern education include the Qur'anic criticism of modern education, the goals of Islamic education, and the person in charge of Islamic education. From some of these characteristics, formulated with verses of the Koran and interpretations as an argument, that the concept of modern education is in harmony with the teachings of Islam in regulating the order of human life on this earth, especially in the context of education. The author can conclude that Modern Education is ways of learning in accordance with the demands of the present era, to be prepared by students in their time.

References

Abdurrahman, Meaningful Leaming: Re-invensi Kebenna.knaan Pembelajaran,Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2007.

Achmadi, Ideologi Pendidikan Islam: Paradigma Humam•eosentris.

Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008, cet. ke-2.

Achmadi, Islam sebagai Paradigma Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media, 1992.

Abi Bakr al-Suyuti, Jalal al-din ‘Abd. Rahman, Al-Jami’as Saagir fi Hadist al-Basyir an-Nazir Jilid I. Bairut: Dar al-Fikr, t.th.

Ahmad al-Zawi, al-Tahir, Tartib al-Qur’an al-Muhit “Ala Tariqah al- Misbah al-Munir wa Asas al-Balaghah Juz IV. t.tp: Dar al-fikr, t.th.

Al-Athiyah al-Abrasy, Muhammad, Al-Tarbiyah al-Islamiyah Wa Falsafatuha. Qahirah: Isa al-Babi al-Halaby, 1969.

Al-Nahlawi, Abd. Rahman, Prinsif-prinsif dan Metode Pendidikan Islam. Bandung: Diponegoro, 1996.

Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian, Jakarta : Rineka Cipta, 1996.

Arifin, Muhammad, Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bina Aksara, 1987.

Ash Shidiqie dkk, Hasbi, Al-Qur’an dan Terjemahnya, Jakarta: Intermasa, 1994.

Batubara, Muhyi, Sosiologi Pendidikan, Jakarta: Ciputat Press, 2004,

Bukhari, Muslim, ath al-Bukhari Juz I. Bairut: Dar al-Kitab al-Islam, t.th.

C. Marsh (ed),. Multicultural and Intercultural Studies, dalam Teaching Studies of Society and Environment. Sydney: Prentice-Hall, 1994

Darajat, Zakiyah, Pendidikan Islam Keluarga dan Sekolah. Jakarta: Ruhana, 1992.

, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 1991.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1996.

Engkoswara dan Aan Komariah, Administrasi Pendidikan, Bandung: Alfabeta, 2010

Ihsan, Fuad, Dasar-Dasar Kependidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 2001.

Idris, Jamaluddin, Kompilasi Pemikiran Pendidikan, Yogyakarta: Taufiqiyah Sa’adah, 2005

Iskandar, Metodologi Penelitian Kualitatif, Jakarta: Gaung Persada Press, 2009.

Imran, Ali, Kebijaksanaan Pendidikan Di Indonesia, Jakarta: Bumi Aksara, 2002,

Kartono, Kartini, Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta: Pradnya Paramita, 2004,

Langgulung, Hasan, Beberapa Pemikiran tentang Pendidikan Bandung : Al Ma’arif, 1993.

, Hasan. Asas-asas Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka al- Husna Baru, 2003, cet. ke-5.

, Peralihan Paradigma dalam Pendidikan Islam dan Sains

Sosial Jakarta: Gaya Media Pratarna, 2002, cet. ke-1.

,Pendidikan Islam Menghadapi Abad ke 21. Jakarta:

Pustaka al-Husna, 1988.

Marimba, Ahmad D, Pengantar Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Al-Ma’rif, 1964.

Mastuhu, Memberdayakan Sistem Pendidikan Islam, Jakarta: Logos, 1999.

Maulana, Achmad, Kamus Ilmiah Populer, Yogyakarta: Absolut, 2008

Muhaimin dan Abd. Mujib, Pemikiran Pendidikan Islam. Bandung: Trigenda Karya, 1993.

Mudyahardjo, Redja, Filsafat Ilmu Pendidikan, suatu Pengantar, Bandung:Remaja Rosdakarya, 2001.

Mas’ud, Abdurrahman, Menggagas Format Pendidikan Nondikotomik (Humanisme Religius sebagai Paradigma Pendidikan Islam), Yogyakarta: Gama Media, 2002.

Muhaimin, Nuansa Baru Pendidikan Islam: Mengurai Benang Kusut Dunia Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2006.

______, Strategi Belajar Mengajar Pendidikan Agama Islam, Surabaya: CV. Citra Media, Cet. Ke-1, 1996

Mulkhan, Abdul Munir, Nalar Spiritual Pendidikan: Solusi Problem Filsafat Pendidikan Islam, Yogyakarta: Tiara Wacana, 2007.

______, Manusia Al Qur'an: Jalan Ketiga Religiositas di Indonesia. Yogyakarta : Impulse, 2007, hal. 319.

Misrawi, Zuhairi, Madinah (Kota Suci, Piagam Madinah, dan Teladan Muhammad SAW. Jakarta: PT Kompas Media Nusantara, 2009

Nahlawi, al-Abdurahman, Prinsif-prinsif dan Metode Pendidikan Islam dalam Keluarga di Sekolah dan di Masyarakat, Bandung:Mizan, 1996.

Purwanto, Ngalim. M, Administrasi dan Supervisi Pendidikan, Bandung:PT. Remaja Rosdakarya, 2010.

Ramayulis, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 1993. Rahman, Afzar, Al-Qur’an Sumber Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Rineka Cipta, 1994.

Rosyada, Dede, Paradigma Pendidikan Demokratis: Sebuah Model Pelibatan Masyarakat dalam Penyelenggaraan Pendidikan, Jakarta: Kencana, 2007.

Shihab, M. Quraish, Tafsir al-Mishbah : Pesan, Kesan, dan Keserasian al- Qur’an, Volume 1, Jakarta : Lentera, 2000.

Tilaar, H.A.R., Kekuasaan dan Pendidikan, (Magelang: Indonesia Tera, 2003.

UU RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Cemerlang, 2003

Uhbiyati, Nur, Ilmu Pendidikan Islam I. Bandung: Pustaka Setia, 1998.

Wahid, Abdurrahman, Islamku Islam Anda Islam Kita, Jakarta: The Wahid

Institute, 2006

Zaenudin dkk, Seluk Beluk Pendidikan dari al-Ghazali. Jakarta: Bumi Aksara, 1992.

Zuhri, Saefudin dan Abd. Muid N., Wajah Damai Islam, cet. ke-1. Tangerang Selatan: Yayasan Nusa Institute Indonesia, 2016

Zubaedi, Pendidikan Berbasis Masyarakat, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005

Downloads

How to Cite

Suparman, Heru. 2018. “Konsep Pendidikan Modern Dalam Perspektif Al-Qur’an”. IQ (Ilmu Al-qur’an): Jurnal Pendidikan Islam 1 (01):61-83. https://doi.org/10.37542/iq.v1i01.6.