Strategi Pengembangan Kurikulum Menghadapi Tuntutan Kompetensi Abad 21

  • Ari Asy’ari FITK, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Tasman Hamami FITK, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
Keywords: Curriculum, Competence, 21th Century

Abstract

The purpose of this study is to find out how the curriculum development strategy in dealing with the demands of the 21st century, curriculum development according to David Pratt and Winarno Surahmad are more conceptual than material which includes the activities of compiling, implementing, evaluating and refining the curriculum.  The research method in this research is the study of literature or literature studies by finding various sources of data derived from relevant books and journal articles that are useful to strengthen the argument of the author The results showed that the curriculum development strategy can be carried out with several steps, namely: identification of needs, searching curriculum materials, curriculum material analysis, curriculum material assessment, decision making adoption of curriculum material.

References

Bahri, Syamsul. “Pengembangan Kurikulum Dasar dan Tujuanya.” jurnal ilmiah ISLAM FUTURA XI, no. 1 (2011).
BPS. laporan survey angkatan kerja nasional (sakernas) tahun 2009. Jakarta: Badan Pusat Statistik, 2009.
Damien, Gall meredith. handbook for evaluation and selecting curriculum materials. Boston: Allyn And Bacon, 1981.
Hidayani, Masrifa. “model pengembangan kurikulum.” At-Ta’lim 16, no. 2 (2017): 379.
langulung, Hasan. Manusia dan Pendidikan suatu Analisa Psikologi Pendidikan. Jakarta: Pustaka Al-Husna, 1986.
Lase, Fahamato. “Dasar Pengembangan Kurikulum Menjadi Pengalaman Belajar.” Jurnal PG-PAUD STIKIP Pahlawan Tuanku Tambusai 1, no. 2 (2015).
Mubarok, Ruma. “pengembangan kurikulum sekolah dasar.” MADRASAH 5, no. 2 (Juni 2013).
Muhaimin, dan Abdul Mujib. Pemikiran Pendidikan Islam Kajian Filosofis dan Kerangka Dasar operasionalnya. Bandung: Remaja Rosda Karya, 1993.
Mulyasa, E. Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2014.
Nabila Fajri, karima. “Proses Pengembangan Kurikulum.” Islamika: Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan 1, no. 2 (2019).
Nasution, S. kurikulum dan pengajaran. Jakarta: rineka cipta, 1989.
Nurgiantoro, Burhan. Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum Sekolah. Yogyakarta: BPFE, 1988.
Purwadih. “pengembangan kurikulum dalam pembelajaran abad XXI.” MIMBAR PENDIDIKAN: jurnal indonesia untuk kajian pendidikan 4, no. 2 (2019): 104.
Shofiyah. “prinsip-prinsip pengembangan kurikulum dalam upaya meningkatkan kualitas pembelajaran.” EDURELIGIA: jurnal pendidikan agama islam 2, no. 2 (2018): 128–29.
Subandi. “pengembangan kurikulum 2013 (studi analisis subtantif kebijakan kurikulum nasional.” ), TERAMPIL: jurnal pendidikan dan pembelajaran dasar 1, no. 1 (2014).
Sulaiman. “peningkatan mutu pendidikan dalam rangka meningkatkan daya saing perguruan tinggi untuk menghadapi era globalisasi.” jurnal administrasi publik 5, no. 2 (2015).
Suyadi, Ace. pendidikan indonesia menuju 2025,. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2014.
Taufik, Ahmad. “pengemmbangan kurikulum pendiidkan islam.” el-ghiroh XVII, no. 2 (2019): 86.
Uno, Hamzah. pengembangan kurikulum dan rekayasa pedagogik dalam pembelajaran. Depok: Rajawali Press, 2018.
Wadjdi, Hilman. “manajemen peningkatan mutu lembaga pendiidkan islam” 1, no. 1 (2015): 45–46.
Zubaidah, Siti. “keterampilan abad 21: keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran.” keterampilan abad 21: keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran, 25 Maret 2020. https://www.researchgate.net/publication/318013627_KETERAMPILAN_ABAD_KE-21_KETERAMPILAN_YANG_DIAJARKAN_MELALUI_PEMBELAJARAN.
Published
2020-07-31
How to Cite
Asy’ari, Ari, and Tasman Hamami. 2020. “Strategi Pengembangan Kurikulum Menghadapi Tuntutan Kompetensi Abad 21”. IQ (Ilmu Al-qur’an): Jurnal Pendidikan Islam 3 (01), 19-34. https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.52.