Urgensi Pendidikan Islam dalam Menjaga Kesehatan Mental Remaja di Lingkungan Sekolah pada Era Media Sosial

  • Muhammad Yusuf Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Ayu Lika Rahmadani Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Yuni Lestari Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Dwi Setia Kurniawan Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
Keywords: Islamic Education, Mental Health, Youth, Social Media

Abstract

The purpose of this study is to elaborate on how Islamic education contributes to maintaining the mental health of adolescent students in the midst of the increasingly massive development and influence of social media in today's era. The method used in this research is the library method, namely the search for data and information in the form of written sources related to the Minimum Competency Assessment. The data collection technique in this research is documentation, while the data analysis technique used is descriptive analysis. The contribution of Islamic education in maintaining the mental health of students can be done by instilling faith values ​​in students so that they are aware of their nature as God's creation, instilling awareness to always carry out worship, instilling an attitude of gratitude to students, and instilling a positive learning attitude.

References

(APJII), Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia. “Profil Pengguna Internet Indonesia,” 2017. https://apjii.or.id/survei2017.

Annisa. “Intensitas Komunikasi Melalui Jejaring Sosial Pada Remaja Dengan Tipe Kepribadian Ekstrovert Dan Introvert.” Psikoborneo 4, no. 4 (2016).

Anwar, Syaiful. Desain Pendidikan Agama Islam: Konsepsi Dan Aplikasinya Dalam Pembelajaran Di Sekolah. Yogyakarta: Idea Press, 2014.

Ariadi, Purmansyah. “Kesehatan Mental Dalam Perspektif Islam.” Syifa’ Medika: Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan 3, no. 2 (2019). doi:10.32502/sm.v3i2.1433.

Arifin, Muhammad. Ilmu Pendidikan Islam: Tinjauan Teoritis Dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Jakarta: Bumi Aksara, 2003.

Bakhtiar, Nurhasanah. Pendidikan Agama Islam Di Perguruan Tinggi Umum. Yogyakarta: Aswaja Pressindo, 2018.

Bashir, Hilal, and Shabir Ahmad Bhat. “Effect of Social Media on Mental Health: A Review.” The International Journal of Indian Psychology 4, no. 3 (2017).

Burhanuddin, Yusak. Kesehatan Mental. Bandung: Pustaka Setia, 1999.

Daradjat, Zakiah. Pembinaan Agama Dalam Pembinaan Mental. Jakarta: Bulan Bintang, 1975.

Desmita. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2009.

Hardianti, Rani, Erika Erika, and Fathra Annis Nauli. “Hubungan antara Rasa Syukur terhadap Kesehatan Mental Remaja di SMA Negeri 8 Pekanbaru.” Jurnal Ners Indonesia 11, no. 2 (2021). doi:10.31258/jni.11.2.215-227.

Hawari, Danang. Al-Qur’an, Ilmu Kedokteran Jiwa Dan Kesehatan Jiwa. Yogyakarta: Dana Bhakti Prima Yasa, 1997.

Imam, Hanafi. “Perkembangan Manusia Dalam Tinjauan Psikologi Dan Alquran Imam.” IQ (Ilmu Al-Qur’an) 1, no. 01 (2018).

Kambali, Kambali, Ilma Ayunina, and Akhmad Mujani. “Tujuan Pendidikan Islam dalam Membangun Karater Siswa di Era Digital (Studi Analisis Pemikiran Pendidikan Islam Abuddin Nata).” Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam 6, no. 1 (2019). doi:10.31943/jurnal_risalah.v6i1.106.

Kominfo. “Pengguna Internet Di Indonesia.” Dirjen Aplikasi Informatika, 2019. https://aptika.kominfo.go.id/2019/08/penggunaan-internet-di-indonesia/.

Listiyandini, Ratih Arruum, Andhita Nathania, Dessy Syahniar, Lidwina Sonia, and Rima Nadya. “Mengukur Rasa Syukur: Pengembangan Model Awal Skala Bersyukur Versi Indonesia.” Jurnal Psikologi Ulayat 2, no. 2 (2020). doi:10.24854/jpu39.

LN, Syamsu Yusuf. Kesehatan Mental Perspektif Psikologis Dan Agama. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2018.

Lubis, Layla Takhfa, Laras Sati, Naura Najla Adhinda, Hera Yulianirta, and Bahril Hidayat. “Peningkatan Kesehatan Mental Anak Dan Remaja Melalui Ibadah Keislaman.” Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan 16, no. 2 (2019). doi:10.25299/jaip.2019.vol16(2).3898.

Nasir, Sahilun A. Peranan Pendidikan Agama Terhadap Pemecahan Problema Remaja. Jakarta: Kalam Mulia, 1999.

Notosoedirdjo, Moeljono, and Latipun. Kesehatan Mental: Konsep Dan Penerapan. Malang: UMM Press, 2014.

Putri, Prystia Riana, Artika Nurrahima, and Megah Andriany. “Efek Syukur Terhadap Kesehatan Mental: A Systematic Review.” Jurnal Ilmiah Kesehatan 14, no. 1 (2021). doi:10.48144/jiks.v14i1.533.

Rahman, Rini, Dinovia Fannil Kher, and Yati Aisha Rani. “Pendidikan Islam bagi Remaja (Upaya Penguatan Karakter dengan Pendekatan Agama).” Islam transformatif : Journal of Islamic Studies 1, no. 2 (2018).

Reza, Iredho Fani. “Efektivitas Pelaksanaan Ibadah dalam Upaya Mencapai Kesehatan Mental.” Psikis : Jurnal Psikologi Islami 1, no. 1 (2016).

Rosyad, Rifqi. “Pengaruh Agama Terhadap Kesehatan Mental.” Syifa Al-Qulub, 2016.

Septiana, Nila Zaimatus. “Dampak Penggunaan Media Sosial Terhadap Kesehatan Mental Dan Kesejahteraan Sosial Remaja Dimasa Pandemi Covid-19.” Jurnal Nusantara of ResearcH 8, no. 1 (2021).

Sholeh, Sholeh. “Konsep Pendidikan Islam Yang Ideal: Upaya Pembentukan Keperibadian Muslim.” Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan 13, no. 1 (2016). doi:10.25299/al-hikmah:jaip.2016.vol13(1).1511.

Susanti, Septiani Selly. “Kesehatan Mental Remaja Dalam Perspektif Pendidikan Islam.” As-Salam, no. Vol 7 No 1 (2018): Pendidikan, Hukum & Ekonomi Syariah (2018).

Syarifin, Ahmad. “Aspek Psikologi dan Kesehatan Mental dalam Pendidikan Aqidah dan Ibadah Peserta Didik.” Nuansa 11, no. 1 (2018). doi:10.29300/nuansa.v11i1.1346.

Tyora, Fadia, Hilma Nur, Aida Syafira, and Muhammad Hadana. “Pengaruh Cyberbullying Di Media Sosial Terhadap Kesehatan Mental.” Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan 1, no. 8 (2021).

WHO, Media Centre. “Mental Health: Strengthening Our Response. Fact Sheet N°220,” 2018. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response.

Wiramihardja, Sutardjo A. Pengantar Psikologi Klinis. Bandung: Refika Aditama, 2012.

Yunita Mansyah Lestari, Suzy Yusna Dewi, and Aulia Chairani. “Hubungan Alexithymia Dengan Kecanduan Media Sosial Pada Remaja Di Jakarta Selatan.” SCRIPTA SCORE Scientific Medical Journal 1, no. 2 (2020). doi:10.32734/scripta.v1i2.1229.

Published
2022-06-29
How to Cite
Yusuf, Muhammad, Ayu Lika Rahmadani, Yuni Lestari, and Dwi Setia Kurniawan. 2022. “Urgensi Pendidikan Islam Dalam Menjaga Kesehatan Mental Remaja Di Lingkungan Sekolah Pada Era Media Sosial ”. IQ (Ilmu Al-qur’an): Jurnal Pendidikan Islam 5 (01), 1-17. https://doi.org/10.37542/iq.v5i01.338.