MODEL ISOMORFIS DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN PADA PENDIDIKAN ANAK USIA DINI

Authors

  • Ahmad Masruri STIT Al-Amin Kreo Tangerang, Indonesia Author

Keywords:

Education, Isomorphism, Religion

Abstract

This study proves that to improve intellectual intelligence, emotional intelligence and spiritual intelligence of early childhood, is the isomorphic model in the perspective of the Qur'an, which includes three main educational matters, namely: aqidah (tawhid), morals, worship. This research is a qualitative research to reveal the social situation that occurred in PAUD. The data collection is done by collecting sources and from primary and secondary data. In analyzing the data that has been collected the author uses data analysis (content analysis). A concept used by commentators in explaining the content of the verses of the Qur'an from various aspects by paying attention to the verses of the Qur'an as stated in the manuscripts. It starts by mentioning the verses to be interpreted, explaining the meaning of the lafadz contained therein. Then the interpreted verses are described and analyzed clearly, so that conclusions can be drawn

References

Aisyah, Siti dkk. Perkembangan dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini,Jakarta: Universitas Terbuka, 2007.

Albari, Subhan Husain, Agar Anak Rajin Sholat, Jogyakarta: Diva Press, 2011.

al-Maghribi, Al-Maghribi bin as-Said Begini Seharusnya Mendidik Anak, Jakarta: Darul Haq, 1998.

Arifin, Kapita Selecta Pendidikan Islam, Jakarta: Bulan Bintang, 1999.

Arifin, Muhammad, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Sinar Grafika Ofset, 2011.

Arifin, Muzayyin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2005.

Conny, Semiawan, Belajar dan Pembelajaran dalam Taraf Usia Dini, Pendidikan Prasekolah dan Dasar, Jakarta; Prenhalindo, 2002.

Departemen Agama, Al Qur’an dan Tafsirnya Jilid VII, Semarang: DepartemenAgama Republik Indonesia, 1990.

Djamarah, Psikologi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 2011.

Farida Mayar, “Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Sebagai Bibit Untuk Masa Depan Bangsa”, Jurnal Al-Ta’lim, Jilid 1, Nomor 6, 2013: 459-450

Hafizh, Abdul, Mendidik Anak Bersama Rasulullah, Bandung: al-Bayan, 1997.

Halalia, Mugi Rizkiana, Menyiapkan Anak Jenius Sejak dalam Kandungan, Yogyakarta: Diva Press, 2015.

Hurlock, Elezabeth, Perkembangan Anak, Jakarta: Erlangga, 1993.

Irsyad, Muhammad, 105 Inspirasi Nabi dalam Mendidik Anak, Yogyakarta: Semesta Hikmah, 2017.

Jalaluddin, Teologi Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2003.

Jalaludin, Psikologi Agama, Jakarta: PT Raja Grafindo, 1998.

Jamaluddin, Didin, Paradigma Anak dalam Islam, Bandung: CV Pustaka Setia, 2013.

La Sulo, Umar Tirtarahardja, Pengantar Pendidikan, Jakarta: PT Rineka Cipta, 2008.

Lawi, Amin Abu, Ushul At-Tarbiyah Al-Islamiyah, Riyadh: Dar Ibnu Jawzi, 1423/2002.

Mansur, Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.

Masitoh, dkk. Strategi Pembelajaran TK, Jakarta: 2005.

Muhaimin, Konsep Pendidikan Islam, Solo: CV Ramadani, 2003.

Muhaimin, Rekontruksi Pendidikan Islam, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2009.

Mulyadi, Novi, Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini, Yogyakarta: Kalimedia.

Mursid, Kurikulum dan Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Sebuah Harapan Masyarakat, Semarang: Aktif Media, 2009.

Namin, Nurhasanah, Kesalahan Fatal Keluarga Islami Mendidik Anak, Jakarta: Kunci Iman, 2015.

Nata, Abudin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1997.

Nurfaizah, Sejarah Al Qur’an, Jakarta: Artharivera, 2008.

Ramayulis, Dasar-dasar Pendidikan Suatu Pengantar Ilmu Pendidikan, Jakarta: Kalam Mulia, 2015.

Roqib, Muhammad, Ilmu Pendidikan Islam, Yogyakarta: PT. Likis Printing Cemerlang, 2009.

Septiarti , S.W., Sosiologi Dan Antropologi Pendidikan, Yogyakarta: UNY Press, 2017

Siagian, Piet, Konsep Dasar dan Teknik Superpisi Pendidikan Dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya, Jakarta: Rineka Cipta, 2000.

Siregar, Masarudin, Filsafat Pendidikan Islam, Semarang: Fakultas Tarbiyah, 2003.

Sofan, Lif Khoiro Ahmadi, Hendro, Pembelajaran Akselerasi, Jakarta: PT Prestasi Pustaka, 1998.

Suardipa, I Putu “Problematika Pendidikan Dalam Perspektif Sosial Humaniora Menguak Gradasi Kemanusiaan”, Jurnal: Maha Widya Bhuwana Volume 1, No. 2, 2018: 79-80

Sujiono, Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: PT Indeks, 2009.

Suyadi, Teori Pembelajaran Anak Usia Dini Dalam Kajian Neurasains, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2014.

Syafri, Ulil Amri, Pendidikan Karakter Berbasis Al-Qur’an, Jakarta: Rajawali Press, 2012.

Syah, Muhibin, Psikologi Belajar, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2003.

Tafsir, Ahmad, llmu Pendidikan Islam, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2007.

Thalib, Muhammad, 40 Tanggung Jawab Orang Tua Terhadap Anak, Yogyakarta: Pustaka Al Kautsar, 1992.

Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1994.

Uhbiyati, Nur, Ilmu Pendidikan Islam, Bandung: CV Pustaka Setia, 1999.

Ulwan, Abdullah Nasih, Pendidikan Anak dalam Islam, terjemahan dari Tarbiyatul Awlad Fil Islam oleh Jamaludin Miri, Jakarta: Pustaka Amani, 2002.

Undang-undang RI No. 2 Tahun 1989 Tentang Sistem Pendidikan Nasional danPenjelasannya, Semarang: Aneka Ilmu, 1992.

Utsman, Abdul Karim, Al-Nizami al-Siyasi Fi al-Islam, Beirut: Dar Irsyad, 1968.

Wahyudin, Uyu, Penilaian Perkembangan Belajar Anak di Taman Kanak-Kanak, Jakarta: Kencana, 2011.

Windy Novia, Ummi Chulsum dan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Surabaya: Kashiko, 2006.

Yasin, Ahmad Fattah, Dimensi-dimensi Pendidikan Islam, Malang: UIN Malang Press, 2008.

Yuliani, Nuraini, Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: Indeks, 2011.

Zainuddin, Pendidikan Agama Islam, Jakarta: PT Bumi Aksara, 2007.

Downloads

Published

2022-06-30