Teori Resiprocal Tolerance dalam Harmonisasi Mayoritas-Minoritas di Kepulauan Mentawai Sumatera Barat
Keywords:
Tolerance, Mentawai, Resiprocal toleranceAbstract
The majority and minority of religious people in Indonesia has always been a hot conversation, especially in the context of religious social relations. Mentawai, geographically, located in the province of West Sumatra has a uniqueness, where the majority people of Padang is Minang. Minewhile, Mentawai people is not including Minang people. On the other hand, West Sumatra people embrace Materilinial descent system while Mentawai people do not embrace it. This is because the Mentawai people do not embrace Islam. Although Mentawai Muslims are in a minority position compared to other faiths, they are able to live a harmonious life and even respect each other’s traditions, customs, and rituals of particular religions and communities. In various regions of Indonesia and, even, in the world today there is disharmonization among religious people, while in Mentawai, all forms of destructive relationship can be overcome. This paper is intended to see the harmonic relation with the theory of resiprocal tolerance.
References
Alquran al Karim
Abduh, Ally Muhammad (editor), https://jurnalislam.com/islamic-medical-service-isi-ramadhan-khitanan-massal-mualaf-mentawai/,
Armstrong, Karen, Islam: a Short History, New York: The Modern Library, t.th.
Asyur, Muhammad Thahir Ibn, Maqashid al Syari’ah al Islamiyyah, Kairo: Dar al Salam, 2005
Bertens, K. Filsafat Barat Kontemporer, Inggris – Jerman, edisi IV. Jakarta: Gramedia, 2002
Coronese, Stefano, Kebudayaan Suku Mentawai, Jakarta: Grafidian Jaya, 1986.
Delfi, Maskota. Dari Desa ke Laggai: Resistensi dan Identitas Orang Mentawai di Muntei, Siberut Selatan, Sumatera Barat.Tesis Master pada Program Studi Antropologi. Jurusan Ilmu-ilmu Humaniora Fakultas Ilmu Budaya, Yogyakarta: Program Pascasarjana Universitas Gadjah Mada, 2005
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1996 Cet. ke-2
Ermayanti. Fungsi Kerei Dalam Kehidupan Masyarakat Mentawai. StudiKasus Di Desa Matotonan, Siberut Selatan Skripsi Sarjana. (Padang: Fakultas Sastra Universitas Andalas, 1988
Habermas, Jurgen, “Intolerance and Discrimination”, International Journal of Constitutional Law, Oxford University Press, vol. 1, no., 1, 2003
Hanna, Milad, al A’midah al Sab’ah li al Syakhsiyah al Mishriyyah, Kairo: Nahdhat Mishr, 1999.
Hardiman, Budi, Menuju Masyarakat Komunikatif: Ilmu, Masyarakat, Politik dan Postmodernisme Menurut Jurgen Habermas.Yogyakarta: Kanisius, 1993
Hashim, Umar, Toleransi dan Kemerdekaan Beragama dalam Islam Sebagai Dasar Menuju Dialog dan Kerukunan Antar AgamaSurabaya: PT. Bina Ilmu, 1997.
Katsir, Al Hafizh ‘Imaduddin Abu Al Fida’ Ismail Ibnu, Tafsir Juz ‘Amma; terj. Farizal Tirmizi, Cet, 11 Jakarta: Pustaka Azzam, 2007
Maududi, Abul A’la, Hak-hak Asasi Manusia dalam Islam,Terj. Bambang Iriana Djajatmadja, Jakarta: Bumi Aksara, 2005
Maududi, Abul A’la, Hukum dan Konstitusi Sistem Politik Islam,Terj. Asep Hikmat, Bandung: Mizan, Cet. VI, 1998
Misrawi, Zuhairi, Alquran Kitab Toleransi, Inklusivisme, Pluralisme, dan Multikulturalisme, Jakarta: Fitrah, 2007
Nuh, Abdullah bin, Kamus Baru, Jakarta: Pustaka Islam, 1993, Cet ke-1
Qardhawi, Yusuf,.Minoritas Non-Muslim di dalam Masyarakat Islam. Diterjemahkan oleh Muhammad al-Baqir. Bandung: Karisma, 1994
Roza, Jhondri, Status dan Peranan Wanita Mentawai dalam Uma. Padang: Laporan Penelitian Universitas Andalas, 1994
Santoso, Lastiono. et. al. Seri Pemikiran Tokoh Epistemologi Kiri, Yogyakarta: ArRuzz Press, 2003
Schefold, Gerard Persoon dan Reimar (eds), Pulau Siberut. Jakarta: Bhratara Karya Aksara, 1985
Schefold, Reimar. “Keseimbangan Mentawai dan Dunia Modern“. Dalam Michael R Dove, (Ed.). Peranan Kebudayaan Tradisional Indonesia dalam Modernisasi. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia dan Penerbit Gramedia: 1985
Shabuniy, Muhammad Ali Ash, Shafwah al Tafasir, (Indonesia: Maktabah Dar al Kutub al Islamiy, 1999
Shihab, M. Quraish, Membumikan Alquran Fungsi dan Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat Bandung: Mizan, 1992
Shihab, M. Quraish, Tafsir al Misbah, Pisangan Ciputat, Lentera Hati, 2010) Volume XII
Suseno, Fran Magnis.. Filsafat sebagai Ilmu Kritis. Yogyakarta: Kanisius, 1997
Tatapangarsa, Humaidi, Akhlak yang mulia, Surabaya: PT. Bina Ilmu, 1980
Tim Penyusun Departemen Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, Edisi Ketiga, 2005
Walzer, Michel, On Toleration, New Haven and London, Yale University Press, 1997
Zein, Abdul Baqir, Etnis Cina Dalam Potret Pembauran di Indonesia, Cet. 1 Jakarta: Prestasi Insan Indonesia, 2000
Zuhri, Syaifudin, “Meneropong Dinamika Muslim di Barat Melalui Fiqh al-Aqalliyyat,” Al-Manahij: Jurnal Kajian Hukum Islam, (2013).
http://bangka.tribunnews.com/2016/11/18/puluhan-wanita-dan-anak-anak-muslim-rohingya-dibakar- hidup-hidup-oleh-tentara-myanmar
http://erlianaprastika.blogs.uny.ac.id/2015/11/03/ tradisi-abnormal-masyarakat-indonesia/
http://hariansinggalang.co.id/jemaat-gereja-minang-capai-500-an-orang/
http://herulimansyah.blogspot.co.id/2014/01/suku-mentawai.html,
http://kamuslengkap.com/kamus/inggris-indonesia/arti-kata/reciprocal,
http://nasional.republika.co.id/ berita/nasional/daerah/15/07/17/nrmprs-ini-kronologi-pembakaran-masjid-di-tolikara
http://sejarah-republik-indonesia.blogspot.co.id/p/jumlah-suku-bangsa-terbesar-di.html,
http://www. islamicweb.com/ beliefs/fiqh/ alalwani. usulalfiqh/taha.htm,
http://www.belajarbagus.net/2015/09/faktor-penyebab-konflik.html, diakses tanggal 2 Desember 2016
http://www.republika.co.id/berita/ internasional/ global/16/03/02/o3egjw377-ini-10-orang-terkaya-di-indonesia-2016-versi-forbes
http://www.suara-islam.com/read/index/16878/ Perkembangan- Dakwah -Islam- di-Mentawai --https://sumbar.kemenag.go.id/berita/388254/pengurus-baznasterbentuk-kepulauan-mentawaiTerre, Eddie Riyadi “Posisi Minoritas dalam Pluralisme: Sebuah Diskursus Politik Pembebasan” dalam http://interseksi.org/publications/ essays/ articles/posisi_minoritas.html,