Pendidikan Anak Perspektif Psikologi dan Pendidikan Islam

Authors

  • Dewi Maharani Institut Ilmu Al-Qur'an, Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37542/iq.v1i01.5

Keywords:

Child Education, Psychology, Islamic Education

Abstract

This research aims to describe and analyze various aspects of children's education and find the concept of children's education in the perspective of psychology and Islamic education. This type of library research research, data collection techniques using documentation, after the data collected and then analyzed with descriptive analysis and content analysis. The results show the first: the conception of children's education in a psychological perspective has four main dimensions namely, physical, psychological, spiritual, and social-cultural. Parenting education of children must be in accordance with the psychological condition of children with authoritative style. Second: educating with the perspective of Islamic education, will make children more healthy souls namely those who have excellent physical requirements, higher intellectual mental intelligence (IQ), mental health conditions / personality that develops and is stable in their emotional emotional mentality (EQ) is high (mental-social) and have the strength of faith and Islam. Third: The important role of psychology in Islamic education is to bridge the process of delivering knowledge so that it pays more attention to the psychology of each individual or student, because this will determine the parents or educators in transferring knowledge given to children.

References

Ancok, Djamaluddin, dan Fuad Nashari, Psikologi Islam: Solusi Islam Atas Problem-problem Psikologi, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1990, Cet. ke-1.

Antoni Putra, Ary, Konsep Pendidikan Agama Islam Perspektif Imam Ghazali, tt.

Ardy Wijani, Novan & Barnawi, Ilmu Pendidikan Islam, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2012, Cet. ke-1.

Arief, Armai, Pengantar Imu dan Metodologi Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Press, 2002.

Arifin, M., Kapita Selekta Pendidikan Islam dan Umum, Bandung: Trigenda Karya, 1993.

Arikunto, Suharsimi, Prosuder Penelitian Suatu Pendekatan Praktek, Jakarta: Rineka Cipta, 1998.

Azhari, Akyas, Psikologi Umum & Perkembangan, Jakarta: PT. Teraju, 2004, Cet. Ke-I.

Daradjat, Zakiyah, Ilmu Jiwa Agama, Jakarta: PT. Bulan Bintang, 2010, Cet. ke-17.

_______, Membina Nilai-nilai Moral di Indonesia, Jakarta: Bulan Bintang, 1977.

_______, Kesehatan Mental, (Jakarta: PT. Tokoh Gunung Agung, 2001), Cet ke- 23.

Desmita, Psikologi Perkembangan Peserta Didik, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2012 cet. Ke-4.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahas Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1995, Edisi Ke-2, Cet. Ke-4

E. Shapiro, Lawrence, Mengajarkan Emotional Intellegence Pada Anak-Anak, Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama, 1997.

Huda, Miftahul, Interaksi Pendidikan 10 Cara Qur’an Mendidik Anak, Malang: UIN Malang Press, 2008.

Hurlock, Elizabeth, Child Development (Terj. Med Meitasari Tjandrasa), New York: Mc Graw Hill, 2000.

Istadi, Irawati, Mendidik Dengan Cinta, Bekasi : Pustaka Inti , 2006.

Jalaluddin, Psikologi Agama, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1997.

Jawwad Ridla, Muhammad, Tiga Aliran Utama Teori Pendidikan Islam, Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya, 2002.

Juwariyah, Pendidikan Anak Dalam Al-Qur’an, Yogyakarta: Teras, 2010. X

Kaelan Metodologi Penelitian Kualitatif Interdisipliner Bidang Sosial, Budaya, filsafat, Seni, Agama dan Humaniora. Yogyakarta: Paradigma, 2012.

Kamal, Syaifuddin, Tokoh-Tokoh Pendidikan Islam Dunia dan Pemikiranya, Surabaya: Bintang Pustaka, 2012.

Khavari, Khalil A., Spiritual Intelligence: Practical Guide to Personal Happines, New Liskeard : White Mountain Publications, 2000.

Kholiq, Abdul dkk., Pemikiran Pendidikan Islam; Kajian Tokoh Klasik dan Kontemporer, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1999.

Muallifah, Psycho Islamic Smart Parenting, Yogyakarta: Diva Press, 2009.

Musfiroh, Tadkirotun, Memilih Menyusun, dan Menyajikan CeritaUntuk Anak Usia Dini, Yogyakarta: Tiara Wacana, tt.

Muttaqin, Zainal, Psikologi Anak dan Pendidikan

Nata, Abuddin, Pemikiran Pendidikan Islam dan Barat, Jakarta: Rajawali Press, 2012.

_______. Pemikiran Para Tokoh Pendidikan Islam, Jakarta: Raja Grafindo, 2001, cet. Ke-2.

_______. Perspektif Islam Tentang Pola Hubungan Guru dan Murid. “Studi Pemikiran

Nasih Ulwan, Abdullah, Tarbiyatul Aulad fil Islam, terj. Emiel Ahmad, Jakarta: Katulistiwa Press, 2015.

Tasawuf al-Ghazali” Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2001.

Purwanto, M. Ngalim, Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis, Bandung: PT. Rosdakarya, 2013, cet. Ke-18.

Ramayulis, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 2008.

Roestiyah, Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Rineka Cipta, 2001.

S., Lestari & Ngatini, Pendidikan Islam Kontekstual, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.

Sagala, Syaiful, Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan, Bandung: Alfabeta, 2009.

Schaefer, Charles, Bagaimana Mempengaruhi Anak, tt.

Seifert, K.L. & Hofnungm RJ., Child and Adolescent Development, Boston: Houghton Mifflin Company, 1994.

Shapiro, Lauwence E., Mengajarkan Emotional Intellegence Pada Anak-Anak, Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama, 1997.

Fauti Subhan, Konsep Pendidikan Islam Masa Kini, Jurnal Pendidikan Agama Islam, VOL. 02 No. 02, Nov, 2013), Hal. 365. IAIN Sunan Ampel sby.

Suejono, Agnes, Aliran Baru Dalam Pendidikan, Bandung: CV. Ilmu, 1978.

Supardi dan Aqila Smart, Ide-ide Kreatif Mendidik Anak Bagi Orang Sibuk, Jogjakarta: Kata Hati, 2010.

Suryabrata, Sumardi, Metodologi Penelitian, Jakarta: Rajawali Press, 1989.

Suzie The Trainer, PAUD (Panduan Praktis Pendidikan Anak Usia Dini), Jakarta: PT. Elex Media Komputindo Kelompok Gramedia, 2012.

Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan dalam Pesrpektif Islam, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2001.

Trianto, Perkawinan Adat Wologro Suku Tengger, Jakarta: Prestasi Pustaka, 2008.

Ulwan, Pedoman Pendidikan, Jilid 2, tt.

Uwes, Sanusi. Visi dan Pondasi Pendidikan: Dalam Perspektif Islam entitas dan Kenikmatan, Jakarta: Logos, 2003.

L. S. Vygotsky, Development of Childern and The Process of Learning, Cambridge. MA: Harvard University Press, terj. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2007.

Wahyudi, at. al, Program Untuk Anak Usia Dini di Prasekolah Islam, Jakarta: Gramedia, 2005.

Downloads

Published

2018-07-31

How to Cite

Maharani, Dewi. 2018. “Pendidikan Anak Perspektif Psikologi Dan Pendidikan Islam”. IQ (Ilmu Al-qur’an): Jurnal Pendidikan Islam 1 (01):38-60. https://doi.org/10.37542/iq.v1i01.5.